AGH Solar Boat – „mierzyć wyżej, tworzyć więcej

 

 

 

 

AGH stwarza możliwość realizacji projektów, a my uczymy się jak podejmować decyzje, jak współpracować i rozwiązywać problemy

AGH Solar Boat – zespół pełen idei i chęci stworzenia łodzi, która zrewolucjonizuje transport morski. Solarnej, ekologicznej, innowacyjnej. Swoją przygodę rozpoczęli w listopadzie 2015 r. Projekt współtworzy 46 osób studiujących na siedmiu różnych wydziałach AGH, którzy chcą razem osiągnąć sukces. Powstali w wyniku fuzji Koła Naukowego Eko-Energia i Akademickiego Klubu Żeglarskiego.

Ich wspólnym celem było zbudowanie łodzi napędzanej tylko i wyłącznie energią słoneczną oraz start w międzynarodowych zawodach Monaco Solar Boat Challenge. Dzięki współpracy, kreatywności oraz ciężkiej pracy udało im się spełnić zamierzone cele. Aktualnie chcą dalej szerzyć wiedzę na temat odnawialnych źródeł energii i wierzą, że motywacja i chęć do pracy zaprowadzi ich aż na podium!

 

 

mgr inż. Wojciech Sajdak – opiekun AGH Solar Boat
Udział w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Monaco Solar & Electric Boat Challenge był dla nas ogromnym sukcesem. Zbudowana przez nas łódź „Baśka” zajęła w swoim debiucie bardzo wysokie piąte miejsce wśród jednostek rywalizujących w klasie A. Nie wydarzyłoby się to, gdyby nie zaangażowanie studentów oraz współpraca z naszą uczelnią. Jestem szczęśliwy, że zaufało nam tak wiele osób i organizacji, dlatego postawiliśmy sobie jeszcze wyżej poprzeczkę. Te same marzenia, które popchały nas do stworzenia łodzi, pchają nas dziś ku jeszcze lepszym wynikom!

 

 

 

mgr inż. Krzysztof Sornek – opiekun AGH Solar Boat
Ostatnie dwa lata były dla nas okazją do zdobycia ogromnej ilości wiedzy, doświadczenia, umiejętności współpracy, poznania zasad pracy w stoczni czy warsztacie oraz zasad zarządzania interdyscyplinarnym projektem. Propagowanie idei wykorzystania odnawialnych źródeł energii w transporcie motorowodnym zostało przyjęte z dużym entuzjazmem. Jestem dumny, że nasz zespół osiągnął wyznaczone cele. Wymiana doświadczenia w gronie zespołów z całego świata pokazała nam, że dzięki AGH możemy mierzyć wyżej, tworzyć więcej oraz jeszcze bardziej zacieśniać współpracę pomiędzy środowiskiem akademickim a przemysłem, nie tylko w Polsce, ale także poza jej granicami.
Dzięki AGH możemy mierzyć wyżej, tworzyć więcej oraz jeszcze bardziej zacieśniać współpracę pomiędzy środowiskiem akademickim a przemysłem

 

 

Monika Wolny, koordynatorka projektu
Po dwóch latach ciężkiej pracy udowodniliśmy, że można zrealizować ambitne cele. Nasze dzieło – „Baśka” to licząca 6 metrów długości łódź, wykonana w całości z włókna węglowego, całkowicie zasilana energią słoneczną. Ponad rok spędzaliśmy w pracowni, warsztacie, a nawet w stoczni, gdzie wykonaliśmy kolejne elementy łodzi. AGH stwarza możliwość realizacji projektów, a my uczymy się jak podejmować decyzje, jak współpracować i rozwiązywać problemy. Rywalizacja pcha nas dalej w zmagania, w przyszłych zawodach w Monaco!
AGH stwarza możliwość realizacji projektów, a my uczymy się jak podejmować decyzje, jak współpracować i rozwiązywać problemy

 

 

 

Agata Halińska, była koordynatorka projektu

Wraz ze stworzoną przez nas „Baśką” jako jedyni reprezentowaliśmy Polskę podczas zawodów w Yacht Club de Monako w lipcu 2017 r., gdzie w klasyfikacji generalnej zajęliśmy piąte miejsce. To było dla nas wielkie przeżycie! Naszym założeniem było samodzielne skonstruowanie łodzi od początku do końca. Pracowaliśmy nad nią po godzinach, w ramach wolontariatu. Połączyliśmy ludzi z bardzo zdywersyfikowanymi umiejętnościami, by stworzyć jeden wspólny, bardzo interdyscyplinarny projekt. Jestem szczęśliwa, realizując się w tak zgranym zespole!”

 

 

 

Anna Popiołek, była koordynatorka projektu

Nasz team łączy chęć dążenia do doskonałości i wysokiej jakości każdego szczegółu. Połączyliśmy naszą żeglarską pasję z wiedzą zdobywaną na uczelni. Uczestnictwo w tak innowacyjnym projekcie i możliwość reprezentowania AGH zarówno w Polsce jak i za granicą to ogromny zaszczyt, ale również bardzo duża odpowiedzialność. Dwa lata spędzone w projekcie nauczyły mnie przede wszystkim pracy w zespole, bo bez współpracy nie udałoby się zrealizować tak interdyscyplinarnego projektu, jakim jest AGH Solar Boat.

 

 

 

Janusz Sawicki, sternik i były koordynator sekcji elektrycznej
Bycie sternikiem dla projektu łodzi solarnej to był dla mnie ogromny zaszczyt, ale także duża odpowiedzialność. Podczas zawodów w Monako byłem w ciągłym kontakcie z resztą zespołu i to dzięki wspólnej pracy w krytycznych momentach udało się nam osiągnąć tak dobry wynik.
Udział w projekcie AGH Solar Boat każdy z nas zapamięta na długie lata. To przede wszystkim wspaniała atmosfera współpracy oraz dążenie do wspólnego celu. Gdyby nie AGH nie udałoby się nam realizować swoich pasji i spełniać marzeń w tak innowacyjnym projekcie!
Gdyby nie AGH, nie udałoby się nam realizować swoich pasji i spełniać marzeń w tak innowacyjnym projekcie!

 

 

 

Konstrukcja w warsztacie i stoczni

Budowa pierwszej w historii AGH łodzi solarnej była możliwa dzięki współpracy AGH Solar Boat Team z Rega YACHT. To tam powstał kadłub, do którego budowy wykorzystano laminat epoksydowo-węglowy.
Reszta materiałów, próbek i prac wykonywana była w warsztacie. To właśnie tam team spędzał noce w ostatnich miesiącach przed zawodami w Monaco.
Ważnym elementem projektu, który pozytywnie wpłynął na jego rozwój, było nawiązanie współpracy z firmą Ericsson. Dzięki temu studenci mogli m.in. konsultować zagadnienia związane z programowaniem łodzi ze specjalistami, na co dzień zajmującymi się kodowaniem. W ten sposób sprawnie – i z sukcesem – przebiegły prace programistyczne nad algorytmem sterowania.

 

 

 

 

Wodowanie łodzi solarnej

13 czerwca 2017 r. odbyło się oficjalne wodowanie AGH Solar Boat przy Bulwarze Czerwieńskim w zakolu Wisły pod Wawelem. Podczas uroczystej prezentacji łodzi sternikiem był Bartosz Przepiórski, który był również aktualnym koordynatorem sekcji konstrukcji. Wydarzeniu towarzyszyły m.in. Orkiestra Reprezentacyjna AGH, gratulacje rektorów oraz oczywiście tradycyjny chrzest. Podczas wodowania łódź została nazwana na cześć AGH w Krakowie oraz patronki górników imieniem św. Barbary.

 

 

 

 

Monaco Solar & Electric Boat Challenge

Zawody rozpoczęły się 13 lipca. Pierwszego dnia rywalizacja polegała na przejściu testów technicznych, które były wymogiem dopuszczającym do zawodów. Sprawdzano m.in. konstrukcję łodzi, uszczelnienie, instalację elektryczną oraz stabilność łodzi. A podczas testów bezpieczeństwa sternik – Janusz Sawicki wykonał ewakuację z łodzi w czasie 1,7 sekundy! Drugiego dnia zawodów odbył się bieg wytrzymałościowy sprawdzający sprawność ekonomicznego ładowania i rozładowywania akumulatorów. Dla łodzi ze względu na naprawę systemu napędowego był to pierwszy wyścig na wodzie. Bieg endurance został zakończony niesamowitym wynikiem 20 okrążeń, który dla niektórych zespołów okazał się zbyt trudną próbą dla układu mechaniczno-elektrycznego. Dla AGH Solar Boat Team był to wielki sukces i moment radości po ukończeniu najcięższej z konkurencji. Trzeci dzień zawodów rozpoczęto od rywalizacji w slalomie, który sprawdzał zwrotność łodzi. Baśka, dzięki umiejscowieniu napędu w przedniej części łodzi, wchodziła pięknie w zakręty, zdobywając wysokie 5 miejsce. Kolejną i ostatnią konkurencją był wyścig one-on-one, który również został zakończony na piątej pozycji. W generalnej klasyfikacji nasze pierwsze zawody w Monaco zakończyły się zaszczytnym 5 miejscem!

 

 

 

All rights reserved © 2014 Akademia Górniczo-Hutnicza