Zespół AGH Racing – „Szybcy i sprytni”

 

 

W przypadku AGH Racing wszystko jest „naj”. Jest to zespół zajmujący się budową bolidu wyścigowego serii Formuła Student – najważniejszego na świecie studenckiego projektu motoryzacyjnego. Celem jest stworzenie pomniejszonej kopii samochodu Formuły 1 gotowego do startów w wyścigach na najbardziej znanych torach świata m.in. Silverstone, Circuit de Catalunya, Red Bull Ring. Jest to jedyna taka inicjatywa w województwie Małopolskim. W największym projekcie studenckim Akademii-Górniczo Hutniczej uczestniczy 40 osób zajmujących się całościową budową bolidu – od projektu części, poprzez ich wykonanie, złożenie w całość gotowego pojazdu i jego przetestowanie. W poprzednim sezonie zbudowali oni swój premierowy pojazd, którym następnie wystartowali na zawodach w Anglii oraz na Węgrzech. Obecnie Zespół pracuje nad drugim, zupełne nowym bolidem, z którym wybiera się do Austrii, Czech i Hiszpanii. Studenci będą walczyć, by zaprezentować się jako Polska i AGH z jak najlepszej strony, mając wśród kibiców między innymi całą Akademię.

 

Dr inż. Daniel Prusak, opiekun naukowy Zespołu AGH Racing
Formuła Student to największe i najbardziej prestiżowe zawody inżynierskie dla uczelni z całego świata. Biorą w niej udział zespoły studentów z uniwersytetów z całego świata. To fantastyczna sprawa, że udało się taki zespół stworzyć także na AGH. AGH Racing jest pierwszym w Krakowie i Małopolsce projektem tej klasy. Nasza uczelnia stwarza świetne możliwości dla rozwoju studentów właśnie poprzez realizację ich pasji w zaawansowanych, interdyscyplinarnych projektach mających ukierunkowanie ściśle praktyczne. Jestem dumny z tego, że ten projekt łączy najzdolniejszych i zmotywowanych na sukces młodych ludzi. Cieszę się z faktu, że wszyscy nam zaufali w tym co robimy, dlatego obiecuję solidną dawkę emocji na kolejnych zawodach!
Rekomenduję AGH.

Radosław Jagiełło,
Prezes AGH Racing

Jesteśmy niesamowicie szczęśliwi, że możemy brać udział w tak dużym projekcie. Powiem krótko: dla większości z nas jest to spełnienie marzeń i olbrzymia szansa do samorozwoju. Podejmowanie dzień w dzień trudnych decyzji, branie za nie odpowiedzialności czy praca w grupie, to z pewnością uczy nas życia pod kątem przyszłej pracy. Rywalizowanie z najlepszymi uczelniami na świecie, uczestnictwo w zawodach na Silverstone czy w Gyor dowiodło, że wcale od nikogo nie odstajemy. Rekomenduję AGH.

Michał Barcik, Koordynator zespołu Marketingu, sponsoringu i PR-u
Fajnie jest tworzyć historię naszej uczelni. Zeszły rok przyniósł nam masę pozytywnych wrażeń i pokazał, że najważniejsze jest to, aby odnaleźć pasję w tym, co się robi. W tym roku stajemy przed kolejnym wyzwaniem – budowy kolejnego, lepszego bolidu. Staramy się podchodzić maksymalnie profesjonalnie do swoich zadań, a jako, że projekt jest interdyscyplinarny ważna jest konstrukcja jak i marketing. Co tu dużo mówić: mamy w nazwie magiczne trzy literki, dlatego o promocję nam łatwiej. Zapraszamy do śledzenia naszych losów, poprzeczka wędruje wyżej.
Rekomenduję AGH… Racing. :-)

„Wielki start małego bolidu”

 

Oficjalne otwarcie warsztatu na terenie Kampusu AGH 15 maja 2013 r. 
Bolid Formuły Studenckiej jest pomniejszoną kopią prawdziwego samochodu wyścigowego i musi spełniać rygorystyczne wymagania z zakresu bezpieczeństwa oraz właściwości jezdnych. Bolid, poza silnikiem, to w całości dzieło zespołu. Po trzech miesiącach intensywnych prac w prywatnych garażach udało się, dzięki zaangażowaniu władz Akademii Górniczo-Hutniczej, przenieść całe przedsięwzięcie do specjalnie wydzielonego warsztatu dla Zespołu AGH Racing, który powstał w jednym z budynków kampusu AGH.

 

 

Kierowcy AGH Racing
Wyboru pierwszych kierowców do Zespołu dokonano na drodze dwuetapowego konkursu. Po rozmowach kwalifikacyjnych, a następnie testach na torze udało się ze 150 kandydatów wyłonić 4 kierowców, którzy zostali oficjalnie członkami AGH Racing.
W drugim sezonie 2013/14 pierwszym kierowcą AGH Racing pozostaje ta sama osoba, natomiast kierowcy uzupełniający będą wybierani z zespołu w ramach wyróżnienia za pracę i zaangażowanie w projekt.


 

 

Konstrukcja ramy bolidu z wbudowanym silnikiem z motocykla Honda CBR 600 RR
Silnik zakupiony został przez studentów jako pierwsza część bolidu, jeszcze przed startem projektu w 2012 roku. Serce przyszłego bolidu pokazało władzom uczelni serce, jakie studenci mieli zamiar włożyć w realizację swojego pomysłu i pomogło oficjalnie rozpocząć prace nad projektem już w barwach Akademii Górniczo-Hutniczej.
Poziom adrenaliny całego zespołu został podniesiony przez awarię silnika na 5 dni przed wyjazdem na prestiżowe mistrzostwa Formuły Student na torze Silverstone w Anglii. Na szczęście udało się szybko kupić i sprowadzić do warsztatu nowy egzemplarz, którego modyfikacja do nałożonych wymogów zajęła 24h ciągłej, intensywnej pracy.



Wykonanie poszycia bolidu na terenie kampusu AGH
Pierwszym etapem wykonywania poszycia bolidu była budowa kopyta z drewna i styropianu. Następnie na tak przygotowany model nakładano szpachlę, która po wielu godzinach szlifowania oddawała zamierzony kształt elementów. Jako końcowy efekt otrzymano kompozytowe poszycie. Zastosowanie nowoczesnych materiałów jak włókna węglowe pozwoliło na uzyskanie bardzo lekkich elementów.

 

 

Przygotowania bolidu do transportu do Anglii, na zawody Formuły Student na legendarnym torze Silverstone
W trakcie podróży na prom do Anglii nie zabrakło wrażeń. Na pierwszy postój zatrzymaliśmy się w Kościelisku, gdzie pracowaliśmy jeszcze nad strojeniem silnika.

 

 

Wieczór przed pierwszym startem
Jeszcze ostatniego wieczoru zespół podjął na pitlane (alei serwisowej) ostatnie prace nad geometrią zawieszenia oraz hamulcami. Każda minuta pracy jest cenna przy tak dużym projekcie.

 

 

Precyzyjne naklejanie numeru startowego
Zawody podzielone są na dwie części oceniane przez specjalistów z dziedziny przemysłu motoryzacyjnego: statyczną i dynamiczną.

Część statyczna: obrona słuszności zastosowanych rozwiązań technologicznych; rozmowa na temat kosztów produkcji, możliwości ich obniżenia oraz trwałości pojazdu; prezentacja biznesowa projektu; kontrola techniczna oraz sprawdzian bezpieczeństwa; test hamulców oraz głośności.

Część dynamiczna: jazda po torze w kształcie ósemki; próba przyspieszenia na odcinku 75 m; przejazd po wyznaczonej pachołkami trasie o długości 1 km; 22-kilometrowy wyścig po torze ze zmianą kierowcy w połowie trasy oraz badane podczas jego trwania zużycie paliwa.


 

 

Kontrola techniczna oraz sprawdzian bezpieczeństwa
Zdobyte doświadczenie sprawiło, że Zespół złapał wiatr w żagle, co z kolei pozwoliło odważniej myśleć o przyszłości projektu i starcie w kolejnej edycji Mistrzostw Formuły Student.

 

 

All rights reserved © 2014 Akademia Górniczo-Hutnicza